Blog Aart Bos

Iedere maand beschrijft MasterPeace managing director Aart Bos zijn ervaringen in zijn blog.

Bruggenbouwen (november 2013)

Ik ben op weg naar Cairo voor een bespreking over onze strategie en onze campagne in meer dan 60 landen in september 2014

In het vliegtuig vertelt mijn Egyptische buurman zijn verhaal en dilemma’s. Over hoe rustig het vroeger was, en dat Moebarak de economie echt uit het slop gehaald geeft. De taxi chauffeur die me naar mn hotel brengt vertelt dat Moebarak een soort Ali bBaba met honderden rovers is. Beide sympathieke Egyptenaren die me elk rustig hun visie vertellen. Beiden hebben 3 dochters en voor hen werken ze elke dag van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat.

Wat zijn hun en mijn opties?

Cynisme neemt geen verantwoordelijkheid en verliest altijd. Het eigen gelijk bewijzen verhardt en geeft alleen een korte termijn uitlaatklep.

Wie legt de echte verbinding? Wie bouwt bruggen om op zoek te gaan naar de overeenkomsten in plaats van het benadrukken van de zeker aanwezige verschillen?

Dit is voor mij het fundament en bestaansreden van MasterPeace.

Ook jij wordt gevraagd wat jouw aandeel is in vrede, jouw aandeel in het bouwen van bruggen.

We hebben immers allemaal belang bij een wereld waarin duurzame relaties de basis zijn voor het ontwikkelen van onderwijs, zorg en een groeiende welvaart.

Social sustainability (oktober 2013)

Duurzaamheid staat al een decennium of meer op de agenda van elke directie. Ik heb de laatste jaren een grote verschuiving gezien in de manier waarop de agenda besproken wordt.Het begon met een sociaal jaarverslag. Daarna kwamen er CSR managers die steeds meer stafmedewerkers aantrokken om de diverse KPI S te ontwikkelen en het beleid te monitoren. De laatste twee jaar zien we dat CSR / MVO meer in de kernactiviteiten opgenomen wordt, een meer strategisch belang krijgt.

Die ontwikkeling zie ik als enorm hoopvol en noodzakelijk. MasterPeace is actief met conflict preventie via muziek, kunst, sport en dialoog. Een analyse van de conflictredenen toont dat macht en toegang tot grondstoffen een bepalende rol spelen in vastgelopen conflicten. Een praktich voorbeeld : Samaung heeft coltan nodig om mobieltjes te kunnen produceren. Er worden erjaarlijks wereldwijd 6 miljard verkocht. In Congo is een enorme Coltan rijkdom aanwezig. Dit, in potentie, schatrijke land kent een dramatische historie van conflicten. Juist ja, vanwege die potentie. De verschillen in religie, achtergrond en cultuur zijn als excustruus gebruikt. De overheden redden dit niet alleen en zijn veelal ook onderdeel van het probleem.

Welke rol zien de producenten en verkopers voor zichzelf?

Ik ben daarom erg blij dat de World Business Council for Sustainable Development onder leiding van Peter Bakker haar groene speerpunten heeft uitgebreid met 4 speerpunten op het gebied van social sustainability. Twee concrete zijn: “true value, true costs, true profit” and “basic needs of all are met”

Wat een geweldige kans om als leider van een commercieel bedrijf een rol te spelen waarbij het ontwikkelen van een succesvolle business hand in hand gaat met het stimuleren van dialoog en het versterken van begrip en welzijn.

Bootcamp in Caïro (mei 2013)

Ik mocht enkele weken geleden aanwezig zijn in Cairo bij een bootcamp georganiseerd door ons team in Cairo. Aanwezig waren ca 20 trekkers van MasterPeace clubs. Wij hebben hen getraind op vele gebieden; communicatie, social media, local fundraising (een van de sterke punten in onze filosofie is voor mij dat we geen geldelijke donaties geven aan clubs vanuit het rijke westen, maar juist hun eiegnaarschap stimuleren), project- en event management. Ik mocht zelf een leiderschapstraining geven. Maar zij hebben mij veel meer gegeven. Wat een krachtige persoonlijkheden) . Echte persoonlijke leiders met organisatie talent die lokaal het verschil maken.
Enkele opvallende feiten:

  • Een gemiddeld club heeft zo’n 10 vaste vrijwillers en ca 75 op afroep
  • Zij organiseren ca 5 events per jaar
  • Voor een doelgroep van enkele duizenden betrokkenen
  • Met sterke media partnership en een bereik van enkele honderduizenden
    Wat op mij echter een onuitwisbare indruk maakte zijn de persoonlijke verhalen:
  • Vanessa uit Libanon, lokaal actief met workshop rondom peace journalism, vertelde over de meer dan 1 miljoen vluchtelingen uit Syrie die in haar land van slechts 4 miljoen inwoners onderdak zoeken (deze week maakte de VN bekend dat 3.8 miljard dollar nodig voor wederopbouw).
  • Phiippe uit Guinee vertelt dat zijn zusje voor zn ogen 5 keer is verkracht en zijn ouders zijn doodgeschoten. Als hij de MasterPeace key message onderschrijft “Music above fighting”heeft dat toch echt een andere lading dan dat ik dat doe
  • De vertegenwoordigers uit Afganistan en Nigeria verwachten meer dan zware tijden in 2014
  • Allen geven 2 hoofdredenen van toenemende escalaties aan:
  • • absoluut gebrek aan leiderschap en rolmodellen
    • Toenemende druk op grondstoffen

We kunnen niet verwachten dat alle uitdagingen wel opgelost worden door gevestigde instanties, misschien wel juist niet uit die hoek. MasterPeace mobiliseert alle talenten; ook die van u?

Introductie (april 2013)

Na 15 mooie inspirerende en leerzame jaren bij Boer & Croon heb ik een keuze vanuit het hart gemaakt door vanaf 1 januari 120 % te gaan voor MasterPeace. Waarom? Ik heb talenten meegekregen en een prachtig netwerk opgebouwd en me afgevraagd hoe ik kan bijdragen in de breedtse zin van het woord. MasterPeace is voor mij een nieuw type NGO waar schreeuwende behoefte aan is. De strijd tegen de onverschilligheid vraagt mensen op te staan en hun creativiteit en dialoog kwaliteiten in te zetten om bruggen te bouwen. “Peacebuilding is a verb”
Jarenlang heb ik bedrijven mogen adviseren over hun nieuwe media strategie. Ik weet en zie juist nu bij MasterPeace hoe sociale media het verschil kunnen maken en inspelen op de wensen en behoefte van met name jongeren in alle landen. De groei van het aantal facebook likes met 2000 per dag is hiervan een concreet voorbeeld.

Ik heb elke dag mooie gesprekken, ook met het bedrijfsleven waar velen hun kwaliteiten willen inzetten. Omdat ze een sympathiek doel willen steunen, maar vooral omdat ze realiseren dat het ook hen in hun zakelijke context inspireert en leert hoe ze in hun eigen omgeving het verschil kunnen maken en eigenaarschap laten zien. Sta op! Doe mee!